בעיות התנהגות?

בפורום זה תוכלו לשאול שאלות בנושא התפתחות הילד המטרידות אתכם כהורים וכאנשי מקצוע

בעיות התנהגות?

הודעהעל ידי טלימ » 29 אוקטובר 2011, 09:15

הי,
הבן שלי בן שנה ושלושה חודשים, הוא מתוק אמיתי ובדר"כ הוא מתנהג כמו כל תינוק בגילו.
בחודש האחרון שמתי לב לשינוי התנהגותי, הוא נהיה מאוד עצבני,
צועק כל פעם שלוקחים לו משהו, כשהוא מתעצבן הוא דופק את הראש ברצפה או בקיר, ראיתי אותו משחק עם ילדים אחרים- בגילו או גדולים ממנו- והוא מאוד תוקפני כלפיהם, מרביץ, שורט חוטף צעצועים... אפילו לי ולבעלי הוא מרביץ..
חוץ מזה, מאז שהוא תינוקי קטן הוא מתעורר בבוקר בצרחות (!!!) עד שהוא מקבל את הבקבוק שלו, הוא פשוט לא נרגע, צורח עד שהוא נהיה צרוד.
האם זוהי דרך ההתבטאות של תינוקות שעדיין לא יודעים לדבר??
האם עלי לדאוג מההתהגות הזו? יש טעם לקחת אותו לייעוץ מקצועי?
איך אנחנו, כמחנכים, אמורים להגיב להתנהגות כזו? האם לצעוק ולהגיב בחומרה או לא להגיב כלל? (כשמדברים אליו בנועם וברוגע הוא לא ממש מתייחס אלינו וזה גורם לו להמשיך עוד יותר עם כל תגובה שהוא מקבל)
אשמח להמלצות,
תודה
טלי
טלימ
 
הודעות: 2
הצטרף: 29 אוקטובר 2011, 09:10

Re: בעיות התנהגות?

הודעהעל ידי טליה פסטרנק נוימן » 29 אוקטובר 2011, 12:59

שלום טלי, בנך גדל ומתפתח והוא כבר לא ממש תינוק. הוא כבר מסוגל להתרחק מכם כי הוא מסוגל לזחול. כשהוא מתרחק, זו תחילתה של עצמאות (קטנה ככל שתהיה). הוא מתחיל גם לגלות שהרצונות שלו שונים משלכם ובודק איך ניתן להשיגם- האם צעקות יועילו? האם לשכב על הרצפה ולהכות את הראש בה יעזור?

כדי שאוכל לעזור, אבקש ממך לתאר מספר מצבים בהם הילד מגלה התנגדות. תארי בהרחבה מה גרם לכך ואיך אתם מגיבים? בנוסף, האם חל שינוי כלשהו בחייו? איך אתם מגיבים כשהוא מתעורר בצעקות? האם יש הבדל בתגובות בינך לבין אבי הילד?
טליה פסטרנק נוימן
יועצת הורים
יועצת בגני ילדים
טל. 050-7607252
talipnt@gmail.com
טליה פסטרנק נוימן
 
הודעות: 876
הצטרף: 13 ספטמבר 2011, 10:29

Re: בעיות התנהגות?

הודעהעל ידי טלימ » 31 אוקטובר 2011, 10:48

הי טליה,
להלן 2 סיטואציות:
1. כאשר הוא רואה כי דלת המרפסת פתוחה הוא רוצה לצאת החוצה, בגלל הקור או בגלל סיבות אחרות (לכלוך, מסוכן וכו) אני תופסת אותו וסוגרת את החלון שלא יצא, תוך כדי אני מסבירה לו שאי אפשר לצאת החוצה בגלל... בשלב זה הוא נשען על החלון ודופק את הראש בחלון. בדר"כ כשאני ובעלי רואים את זה אנחנו אומרים לו לא או תפסיק, לפעמים בנזיפה ולפעמים בנימה מפנקת. אם זה לא עוזר אני מזיזה אותו משם פיזית.
2. יש לו משחק חדש שהוא לוקח את בקבוק המים שלו הופך את זה על הרצפה ולוחץ את הפטמה כלפי הרצפה, זה משפריץ המון ומים,מרטיב אותו ומלכלך את הרצפה. בדר"כ התגובה שלנו היא לקחת לו את הבקבוק מהיד ולהגיד לו שאסור לעשות ככה. אני משתדלת שלא לצעוק עליו בגלל זה. ברגע שאני לוקחת לו את הבקבוק מהיד הוא מתחיל לבכות ולדפוק את הראש ברצפה.

אני מניחה שהשינוי הכי גדול שעבר עליו לאחרונה הוא שהוא התחיל ללכת לגן אחרי שנה שהוא היה איתי רוב הזמן וגם שחזרנו מארה"ב אחרי תקופה די ארוכה מחייו (5 חודשים).

כשהוא מתעורר בבוקר בדר"כ בעלי ניגש אליו ומנסה להרגיע אותו, הוא אומר לו בוקר טוב ונותן לו נשיקה ואומר לו שהוא הולך להכין לו בקבוק אבל ברגע שהוא קולט אותו מתרחק ויוצא מהחדר הוא מתחיל לצרוח בטירוף עד שהוא מקבל את הבקבוק.

אני ובעלי די מסונכרנים בטיפול ובתגובות בילד. יש ביננו הסכם שאם אחד מאיתנו נמצא איתו הרבה זמן ומתחיל לאבד את הסבלנות, כלומר להתעצבן עליו אז השני בא להחליף אותו. זה עבד לא רע עד עכשיו (למרות שעכשיו אני נמצאת איתו יותר כי אני לא עובדת).

אני מקווה שלא החסרתי שום פרט,
תודה רבה
טלי
טלימ
 
הודעות: 2
הצטרף: 29 אוקטובר 2011, 09:10

Re: בעיות התנהגות?

הודעהעל ידי טליה פסטרנק נוימן » 01 נובמבר 2011, 17:34

שלום טלי, אתייחס לדוגמאות שהעלת.
בנך רוצה לצאת ואת סוגרת את החלון. בואי נחזור מספר רגעים אחורה. בנך מתקרב לחלון או לדלת ואת יודעת מה עומד להתרחש, גשי אליו וערכי לו הכנה. הסבירי לו שהוא יכול לגשת ולהתבונן החוצה דרך שמשת החלון, אך כעת נשארים בבית. דברי בצורה חיובית. אמרי מה עושים ולא מה אינך רוצה שיעשה. התבוננו ביחד מהחלון. לא תמיד ניתן לערוך הכנה מראש. אם הילד כבר שם, גשי אליו ואמרי לו שהוא מוזמן להביט, אך לא לצאת. כלומר, הציעי תחליף. אל תשאירי אותו מתסוכל. כשאת אומרת רק "לא", הוא נשאר מתוסכל. אם הילד בכל זאת כועס ומתפרץ, הזיזי אותו משם כדי שלא יפגע בעצמו, הניחי אותו על כרית גדולה, על שטיח (במקום בטוח בו גם אם יכה את ראשו במצע שמתחתיו, לא יאונה לו כל רע). התרחקי מהמקום. כשאת נשארת, את מזינה את הכעס שלו, בבחינת יש קהל- יש הצגה. הניחי לו לכעוס והתרחקי. אמרי לו שהוא מוזמן להצטרף כשירגע. כשהוא מחפש אותך והוא רגוע, שבחי אותו על כך שהצליח להתגבר.

בקבוק מים- לפני שאת נותנת לו את בקבוק המים, הסבירי לו מה את מצפה שיעשה איתו - "אתה יכול לשתות מים. אנחנו שופכים את המים? - לא... אתה שותה מים." זו ההכנה. כעת תני לו את הבקבוק. אם הוא שותה, שבחי אותו על כך שהוא משתמש נכון בבקבוק. אם הוא שופך, קחי את הבקבוק. אמרי לו שהמים נועדו לשתיה. אם הילד מתפרץ, את כבר יודעת מה לעשות- ראי דוגמה קודמת.

בנך מתעורר בבוקר. בעלך ניגש אליו ואחר כך יוצא להכין לו בקבוק. יתכן שיהיה נכון יותר לקחת את הילד איתו או להכין את הבקבוק לפני שהוא נכנס לחדר. חשבי על כך שהילד לא ראה את אביו כל הלילה וכעת לאחר רגעים מספר אבא יוצא מהחדר. זו אכזבה לילד. אם אביו יקח אותו איתו או יכנס לחדר עם הבקבוק וישאר שם איתו, הילד עשוי להיות רגוע הרבה יותר כי הוא מתמלא מהנוכחות של אביו לצידו.

אתם מוזמנים להמשיך להתייעץ.
בהצלחה.
טליה פסטרנק נוימן
יועצת הורים
יועצת בגני ילדים
טל. 050-7607252
talipnt@gmail.com
טליה פסטרנק נוימן
 
הודעות: 876
הצטרף: 13 ספטמבר 2011, 10:29


חזור אל כאן המקום לשאלות הורים ואנשי מקצוע

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו 13 אורחים

cron