בן 4 - עזרה בתיווך בסיטואציות חברתיות

בפורום זה תוכלו לשאול שאלות בנושא התפתחות הילד המטרידות אתכם כהורים וכאנשי מקצוע

בן 4 - עזרה בתיווך בסיטואציות חברתיות

הודעהעל ידי adotan1 » 11 ספטמבר 2014, 09:35

בני בן 4, התחיל בשבוע שעבר גן עירייה חדש כטרום חובה. בגן ישנם גם ילדי חובה. הוא לא הגיע עם חבר/ה מגן קודם (אם כי מכיר כמה פרצופים) וכעת עמל על הכרת הגן, הצוות והילדים. הקושי שאני רואה שהוא מתמודד איתו – ושעליי לציין שהיה קיים גם בשנה שעברה בגן שלו – הוא שהוא אינו יודע כיצד לגשת לקבוצה המשחקת יחדיו אליה הוא רוצה להצטרף. כשהוא רוצה להצטרף לקבוצת ילדים שמחשחקת באחת מפינות הגן (וכך היה גם בשנה שעברה בגן), הוא פשוט מפרק להם את מה שעשו וכשכועסים עליו הוא בוכה בכי גדול של תסכול, כי אין בידיו את הכישורים האלו. דוגמא נוספת, כשהוא מעוניין בחפץ שנמצא אצל חבר אחר הוא יכול פשוט לקחת, למורת רוחו של החבר והצוות. מה שאולי היה מקובל בגיל 3 כבר אינו מתאים בגן של גילאי 4-6 וגם תגובת הילדים בגילאים האלו שונה ופחות סלחנית להתנהגויות מסוג זה.
קצת רקע- בגן הקודם היה בולט מבחינה חברתית וקוגניטיבית. הגננת הקודמת חיוותה דעתה בסוף השנה שהוא מאוד חכם ו-וורבלי, מעל הממוצע, שם לב לכל דבר, מתעניין סקרן ושואל וכמן כן חברותי, אך מבחינה רגשית מפותח פחות דבר שהיה בא לידי ביטוי בתיאורים שלעיל. אציין שבדר"כ בסיטואציות חברתיות של "אחד על אחד" הוא מסתדר מצויין. אציין עוד כי הוא אח צעיר לשתי תאומות בנות 10.5.
לסיכום, אני כמובן רוצה לתת לו כלים שיעזרו לו להפנים את נורמות ההתנהגות האלו ויוכל לזרום בחופשיות לתוך משחק חברתי. איך כדאי לעזור לו בהקניית הכישורים הנ"ל? האם שיחות שאני עורכת עמו, עם "סימלציות" יכולות לסייע? האם להמליץ לגננות לתווך עבורו בשעות הגן?
adotan1
 
הודעות: 6
הצטרף: 17 דצמבר 2012, 12:43

Re: בן 4 - עזרה בתיווך בסיטואציות חברתיות

הודעהעל ידי טליה פסטרנק נוימן » 14 ספטמבר 2014, 14:07

שלום לך, ילד בן 4 יכול ללמוד לקחת אחריות בתחומים בהם הוא מסוגל לקחת אחריות.
רצוי שגם בבית וגם בגן תעודדו אותו לעשות כל מה שהוא יכול בכוחות עצמו ותקשרו זאת ללקיחת אחריות.
כשהוא אוכל, הוא לוקח אחריות על גופו ודואג שישבע.כך גם כשהוא שותה.
כשהוא אוסף צעצועים, הוא לוקח אחריות ודואג לשמור על המשחקים שלו מסודרים כך שיהיה לו במה לשחק מחר.
כשהוא מתרחץ (כן, ילד בן 4 יכול לרחוץ את עצמו תוך השגחה והכוונה של מבוגר) הוא לוקח אחריות על ניקון גופו.
הוא אמור גם להתלבש ולהתפשט, לנעול נעליים, לעזור בנשיאת המצרכים הקלים מהסופר, להוריד צלחת מהשולחן.
מבחינה חברתית, וכאן הדברים מתחברים (-: ,ילד בן 4 מסוגל ללמוד לקחת אחריות על הקשר החברתי בינו לבין ילדים אחרים. אך תחום זה קשה לו כרגע, ולכן, רצוי להתחיל במקומות קלים יותר ולהעצים אותו באמצעות קישור מעשיו ללקיחת אחריות. כך ילמד שהוא מסוגל לקחת אחריות בתחומים שונים ובהמשך- גם בתחומים שקשים לו יותר....
במקביל, הוא יזדקק לתיווך המשחק שלו עם חברים בעזרת מבוגר בבית ובגן הילדים, כששוב חשוב לקשר את הדברים ללקיחת אחריות.
גם בבית כשמגיעים חברים, חשוב שאחד מכם- ההורים- יהיה נוכח בזמן המשחק ויעזור לו לצלוח רגעים קשים יותר באמצעות הסבר והכוונה מילולית וגם באמצעות הצבת גבולות מתאימה. חשוב לערוך הכנה לפני שמגיע חבר. ההכנה תכלול אמירה קצרה שמטרתה להסביר איך אתם מצפים שיתנהג כשחבר מגיע אליו. בזמן המשחק חשוב שתשקפו לו את הנעשה סביבו באופן מילולי. כמו בבית, גם בגן הילדים. העצמה חשובה מאוד להצלחת התהליך ועקביות רבה.

זהו תהליך ארוך שידע עליות וירידות. רצוי להתייעץ גם עם איש מקצוע באופן אישי כדי להתאים את הדברים לאחר היכרות מעמיקה יותר עם הנפשות הפועלות וכדי לכוון גם את צוות הגן. תוכלו לפנות אלי או לכל יועץ הורי אחר.
בהצלחה.
טליה פסטרנק נוימן
יועצת הורים
יועצת בגני ילדים
טל. 050-7607252
talipnt@gmail.com
טליה פסטרנק נוימן
 
הודעות: 876
הצטרף: 13 ספטמבר 2011, 10:29


חזור אל כאן המקום לשאלות הורים ואנשי מקצוע

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד

cron